Jakie skutki niesie zagrzybiona klimatyzacja samochodowa?

samochód z klimatyzacją

Klimatyzacja samochodowa – niegdyś dodatek obecny jedynie w najdroższych autach, dziś jest właściwie standardem. Znajdziemy ją w autach wszystkich klas i przedziałów cenowych. Generalnie, jest to układ niewymagający zbytniej uwagi ze strony właściciela auta, za wyjątkiem pewnych, prostych czynności serwisowych.Warto je regularnie wykonywać, ale nie chodzi tu wyłącznie o samą obsługę techniczną. Pamiętajmy bowiem o tym, że jest to układ, w którym gromadzą się bakterie. Taka zagrzybiona klimatyzacja jest powodem nie tylko dyskomfortu w czasie jazdy – może być niebezpieczna dla podróżujących!
Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie? Na czym właściwie polega ta czynność? Odpowiadamy w tym artykule!

Jak działa klimatyzacja w samochodzie?

Sama zasada działania jest względnie prosta. Kompresor klimatyzacji spręża czynnik. W kolejnym kroku, czynnik przesuwa się do skraplacza (chłodnicy klimatyzacji). To w tym miejscu dochodzi do schłodzenia czynnika – obniża się jego temperatura. Jak to możliwe? Chłodnia umieszczona jest zwykle w przedniej części pojazdu, więc czynnik chłodzi się pod wpływem powietrza. Dodatkowo, po włączeniu klimatyzacji uruchamia się również wentylator, który również umożliwia schłodzenie. 


Warto wspomnieć o tym, że chłodnica jest miejscem gdzie czynnik zmienia swój stan. Nie jest już gazem, lecz przechodzi w stan ciekły. 


W kolejnym etapie, czynnik trafia do filtracji. Proces ten ma miejsce w obszarze osuszacza. I to wlaśnie tam zatrzymywane są z niego różnego typu zabrudzenia, ale także cząsteczki powietrza czy para wodna. 
Powiedzieć należy również o parowniku. To tamtędy właśnie przepływa powietrze, które powstaje w wyniku ruchu łopatek wentylatora. Parownik jest czymś w rodzaju chłodnicy, która pozwala na dodatkowe schłodzenie czynnika, skutkiem czego w kabinie panuje przyjemna temperatura.


Wiemy już jak działa klimatyzacja w samochodzie. Pozostaje jednak pytanie – co to ma wspólnego z zagrzybionym układem? 

Jakie bakterie przedostają się przez klimatyzację? 

Jak już wspomnieliśmy powyżej, praca układu klimatyzacji wiąże się z powstawaniem dużej ilości wilgoci. Tego nie unikniemy. W rezultacie, wewnątrz tej struktury krążyć mogą bakterie. Należą do nich między innymi te z grupy Bacillus, Empedobacter Brevis czy Pasteurella pneumotropic.


Brzmi pewnie enigmatycznie, czy jest zatem czego się bać?


Mówiąc w dużym skrócie – bakterie z gamy Bacillus odpowiedzialne są za naprawdę groźne choroby, w tym infekcje żył, zapalenie opon mózgowych czy nawet posocznicę. Z kolei Empedobacter Brevis mogą być wyjątkowo szkodliwe dla osób, które cierpią z powodu słabej odporności.

To co – wszyscy przestajemy korzystać z klimatyzacji samochodowej? NIE!
Zagrzybiona klimatyzacja to problem, ale można sobie z nim łatwo i niedrogo poradzić!

Jak rozpoznać, że nasza klimatyzacja wymaga odgrzybiania?

Po pierwsze – po zapachu. Generalnie, pracujący układ klimatyzacji samochodowej nie powinien wiązać się z żadnymi zapachami. Jedyne wonie jakie mogą wydobywać się z nawiewów to krótkotrwałe zapachy z zewnątrz – spaliny czy smog.

Jeżeli jednak podczas użytkowania klimatyzacji poczujemy w powietrzu delikatny zapach pleśni, to należy interweniować. To zagrzybiona klimatyzacja! 

Zagrzybiona klimatyzacja – jakie niesie konsekwencje? 

Zagrzybiona klimatyzacja to niestety szereg nieprzyjemnych konsekwencji. Zaczynając od brzydkich woni w kabinie auta, aż po potencjalne problemy zdrowotne u kierowcy czy też pasażerów. 


Już nie chodzi nawet o same bakterie. Na parowniku układu klimatyzacji pojawia się też mnóstwo wilgoci, zanieczyszczeń czy kurzu. Są wśród nich nie tylko bakterie, ale również alergeny, które mogą powodować dyskomfort.  

Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?

W wielu miejscach przeczytać można, że zagrzybiona klimatyzacja wymaga interwencji przynajmniej raz na dwa lata. W naszej opinii, warto ten interwał skrócić przynajmniej o połowę. Dlaczego?
Współcześnie używamy klimatyzacji znacznie częściej niż jeszcze kilka lat temu. W zasadzie mało który kierowca wyobraża sobie jazdę bez włączonej “klimy”, nawet na krótkich odcinkach. To oznacza, że praktycznie nieustannie jesteśmy narażeni na płynące z klimatyzacji wirusy.


Poza tym, regularna dezynfekcja układu klimatyzacji przy okazji corocznego serwisu, to również gwarancja komfortu. No bo nie oszukujmy się – zapach pleśni w aucie nie należy do specjalnie przyjemnych, prawda?
Dlatego – aby zagrzybiona klimatyzacja nie była problemem również w Twoim aucie, przynajmniej raz w roku oddaj auto na proces jej oczyszczania. Na przykład – przy okazji corocznego serwisu układu.


Wiemy już jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie. Powstaje jednak pytanie o to, komu należy powierzyć takie zadanie. Wszak na rynku znaleźć możemy całe mnóstwo preparatów, które pozwalają na samodzielne oczyszczenie układu klimatyzacji.


Czy to działa?
Naszym zdaniem – NIE. Niewielkie puszki z preparatami do czyszczenia układu może i są tanie, może i usuną część grzybów, ale są zdecydowanie mniej skuteczne niż działanie profesjonalnego serwisu. Odgrzybianie klimatyzacji przez fachowca nie polega bowiem na wprowadzeniu preparatu do nawiewów – to raczej szereg czynności, które pozwalają kompleksowo pozbyć się grzybów i bakterii z auta. A do tego jest jeszcze ozonowanie wnętrza, czyli proces którego nie przeprowadzimy samodzielnie. 

Jak wybrać serwis który zajmie się zagrzybioną klimatyzacją? Generalnie rzecz biorąc, każdy warsztat specjalizujący się w obsłudze układów tego typu w aucie będzie w stanie to wykonać. Tylko jedna uwaga – starajmy się wybierać serwisy, które zajmują się takimi czynnościami przez cały rok – tak jak GALSERWIS w Warszawie. 
Wiemy, że w ciągu sezonu wakacyjnego powstaje dużo punktów, które dorywczo obsługują klimatyzację – problem polega jednak na tym, że trudno jest oceniać ich fachowość. No bo trudno oczekiwać by serwis zajmujący się naprawami opon był w stanie fachowo diagnozować problemy z klimatyzacją.  I o ile filtr kabinowy osoby pracujące w takim miejscu wymienią, o tyle w przypadku bardziej skomplikowanych napraw może być po prostu problem. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *